Ceawlin z Wesseksu

Streszczenie

Ceawlin (pisany także jako Ceaulin i Caelin, zm. ok. 593 r.) był królem Wessexu. Mógł być synem Cynrica z Wessexu i wnukiem Cerdica z Wessexu, którego Anglosaska Kronika przedstawia jako przywódcę pierwszej grupy Sasów, którzy przybyli na ziemie, które później stały się Wessexem. Ceawlin działał w ostatnich latach anglosaskiej ekspansji, a w chwili jego śmierci niewielka część południowej Anglii pozostawała pod kontrolą rdzennych Brytyjczyków.

Chronologia życia Ceawlina jest wysoce niepewna. Historyczna dokładność i datowanie wielu wydarzeń w późniejszej anglosaskiej kronice zostały zakwestionowane, a jego panowanie jest różnie oceniane jako trwające siedem, siedemnaście lub trzydzieści dwa lata. Kronika odnotowuje kilka bitew Ceawlina między 556 a 592 r., w tym pierwszy zapis bitwy między różnymi grupami Anglosasów, i wskazuje, że pod Ceawlinem Wessex zdobył znaczne terytorium, z którego część została później utracona na rzecz innych anglosaskich królestw. Ceawlin jest również wymieniony jako jeden z ośmiu „bretwaldów”, tytułu nadanego w kronice ośmiu władcom, którzy sprawowali władzę nad południową Brytanią, choć zakres kontroli Ceawlina nie jest znany.

Ceawlin zmarł w 593 r., po tym jak został obalony rok wcześniej, prawdopodobnie przez swojego następcę, Ceola. W różnych źródłach odnotowuje się, że miał dwóch synów, Cutha i Cuthwine, ale genealogie, w których znajdują się te informacje, nie są wiarygodne.

Historia okresu podrzymskiego w Brytanii jest słabo udokumentowana i stanowi przedmiot wielu istotnych sporów między historykami. Wydaje się jednak, że w V wieku najazdy ludów kontynentalnych na Brytanię przerodziły się w migracje. Wśród przybyszów byli Anglowie, Sasi, Jutowie i Fryzowie. Ludy te zdobyły terytoria we wschodniej i południowej Anglii, ale pod koniec V wieku brytyjskie zwycięstwo w bitwie pod Mons Badonicus zatrzymało anglosaskie postępy na pięćdziesiąt lat. W okolicach roku 550 Anglicy zaczęli jednak ponownie tracić grunt pod nogami, a w ciągu dwudziestu pięciu lat okazało się, że prawie cała południowa Anglia znalazła się w rękach najeźdźców.

Pokój po bitwie pod Mons Badonicus jest poświadczony częściowo przez Gildasa, mnicha, który napisał De Excidio et Conquestu Britanniae lub O ruinie i podboju Brytanii w połowie VI wieku. Ten esej jest polemiką przeciwko korupcji i Gildas podaje niewiele w sposobie nazwisk i dat. Wydaje się jednak, że stwierdza on, iż pokój trwał od roku jego narodzin do czasu, gdy pisał. Anglo-Saxon Chronicle jest innym głównym źródłem, które odnosi się do tego okresu, w szczególności w zapisie na rok 827, który zawiera listę królów, którzy nosili tytuł „bretwalda”, czyli „władcy Brytanii”. Lista ta pokazuje lukę na początku VI wieku, która pasuje do wersji wydarzeń Gildasa.

Panowanie Ceawlina należy do okresu anglosaskiej ekspansji pod koniec VI wieku. Choć wiele pytań dotyczących chronologii i działalności wczesnych władców zachodniosaksońskich pozostaje bez odpowiedzi, nie ulega wątpliwości, że Ceawlin był jedną z kluczowych postaci w ostatecznym podboju południowej Brytanii przez Anglosasów.

Dwa główne źródła pisane dotyczące wczesnej historii Saksonii Zachodniej to Kronika Anglosaska i Zachodniosaksońska Genealogiczna Lista Regnaliów. Kronika jest zbiorem kronik, które zostały skompilowane w okolicach roku 890, za panowania króla Wessexu Alfreda Wielkiego. Zapisują one wcześniejszy materiał dla starszych wpisów, które zostały zebrane z wcześniejszych kronik, które już nie przetrwały, jak również z materiałów sagi, które mogły być przekazywane ustnie. Kronika datuje przybycie przyszłych „zachodnich Sasów” do Brytanii na rok 495, kiedy to Cerdic i jego syn, Cynric, lądują na Cerdices ora, czyli brzegu Cerdica. Prawie dwadzieścia kronik opisujących kampanie Cerdica i jego potomków pojawia się w ciągu kolejnych stu lat zapisów w Kronice. Chociaż kroniki te dostarczają większości informacji o Ceawlinie, historyczność wielu z nich jest niepewna.

West Saxon Genealogical Regnal List to lista władców Wessexu, zawierająca informacje o długości ich panowania. Przetrwała w kilku formach, w tym jako wstęp do Kroniki. Podobnie jak Kronika, lista została sporządzona za panowania Alfreda Wielkiego, a zarówno lista, jak i Kronika powstały pod wpływem pragnienia ich autorów, by użyć jednej linii rodowej do prześledzenia linii królów Wesseksu poprzez Cerdica do Gewisa, legendarnego przodka Sasów Zachodnich, który miał pochodzić od Wodena. Rezultat służył politycznym celom skryby, ale dla historyków jest pełen sprzeczności.

Sprzeczności te można wyraźnie dostrzec, obliczając daty różnymi metodami na podstawie różnych źródeł. Pierwszym wydarzeniem w historii Saksonii Zachodniej, którego datę można uznać za w miarę pewną, jest chrzest Cynegilsa, który miał miejsce pod koniec lat 630, a być może dopiero w 640 roku. Kronika datuje przybycie Cerdica na rok 495, ale zsumowanie długości panowania podanych w West Saxon Genealogical Regnal List prowadzi do wniosku, że panowanie Cerdica mogło się rozpocząć w roku 532, co stanowi różnicę 37 lat. Ani rok 495, ani 532 nie mogą być traktowane jako wiarygodne; jednakże ta ostatnia data opiera się na założeniu, że Regnal List jest poprawna w przedstawieniu królów Wessex jako następców, bez pominiętych królów i bez wspólnych królowań, oraz że czas trwania panowania jest poprawny, jak podano. Żaden z tych przypuszczeń może być bezpiecznie.

Źródła nie są też zgodne co do długości panowania Ceawlina. Kronika podaje trzydzieści dwa lata, od 560 do 592 roku, ale Listy Regnalne nie zgadzają się z tym: różne wersje podają siedem lub siedemnaście lat. Ostatnie szczegółowe badania nad Regnal List datują przybycie Sasów Zachodnich do Anglii na rok 538 i opowiadają się za siedmioma latami jako najbardziej prawdopodobną długością panowania Ceawlina, proponując daty 581-588. Źródła zgadzają się, że Ceawlin jest synem Cynryka i zwykle wymienia się go jako ojca Cuthwine”a. W tym przypadku istnieje jedna rozbieżność: wpis z 685 roku w wersji Kroniki przypisuje Ceawlinowi syna Cuthę, ale we wpisie z 855 roku w tym samym rękopisie, Cutha jest wymieniony jako syn Cuthwina. Cutha jest również wymieniony jako brat Ceawlina w wersjach Kroniki, odpowiednio w wpisach z 571 i 568 roku.

To czy Ceawlin jest potomkiem Cerdica jest kwestią dyskusyjną. Podgrupy różnych linii zachodniosaksońskich sprawiają wrażenie odrębnych grup, z których linia Ceawlina jest jedną. Niektóre z problemów w genealogiach Wessexu mogły powstać z powodu wysiłków zmierzających do zintegrowania linii Ceawlina z innymi liniami: dla Sasów Zachodnich bardzo ważna stała się możliwość prześledzenia przodków ich władców wstecz do Cerdica. Innym powodem wątpliwości co do dosłowności tych wczesnych genealogii jest fakt, że etymologia imion kilku wczesnych członków dynastii nie wydaje się być germańska, jak można by się spodziewać w przypadku imion przywódców dynastii, która najwyraźniej była anglosaska. Nazwisko Ceawlin jest jednym z tych nazwisk, które nie mają przekonującej anglosaskiej etymologii; wydaje się bardziej prawdopodobne, że jest ono rodzimego pochodzenia brytyjskiego.

Najwcześniejsze źródła nie używają terminu „West Saxon”. W Ecclesiastical History of the English People Bedy, termin ten jest wymienny z Gewisse. Termin „West Saxon” pojawia się dopiero pod koniec VII wieku, za panowania Cædwalla.

Ostatecznie królestwo Wessexu zajęło południowo-zachodnią Anglię, ale początkowe etapy tej ekspansji nie wynikają z dostępnych źródeł. Wydaje się, że lądowanie Cerdica, o ile można je datować, miało miejsce w pobliżu Isle of Wight, a kroniki odnotowują podbój wyspy w 530 roku. W 534 roku, według Kroniki, Cerdic zmarł, a jego syn Cynric objął tron; Kronika dodaje, że „oddali wyspę Wight swoim siostrzeńcom, Stufowi i Wihtgarowi”. Zapisy te są w bezpośrednim konflikcie z Bedą, który twierdzi, że wyspa Wight została zasiedlona przez Jutów, a nie Sasów; zapis archeologiczny w tej kwestii jest nieco na korzyść Bedy.

Kolejne wpisy w Kronice podają szczegóły niektórych bitew, dzięki którym Sasi zachodni zdobyli swoje królestwo. Kampanie Ceawlina nie są prowadzone w pobliżu wybrzeża. Rozciągają się one wzdłuż doliny Tamizy i dalej, aż do Surrey na wschodzie i ujścia Severn na zachodzie. Ceawlin wyraźnie jest częścią zachodniej ekspansji Saxon, ale wojskowej historii okresu jest trudne do zrozumienia. W tym, co następuje daty są podane w Kronice, chociaż, jak wspomniano powyżej, są one wcześniejsze niż obecnie uważane za dokładne.

556: Beran byrg

Pierwsza wzmianka o bitwie stoczonej przez Ceawlina pochodzi z 556 r., kiedy to on i jego ojciec, Cynric, walczyli z rodowitymi Brytyjczykami w „Beran byrg”, czyli Twierdzy Bera. To teraz jest identyfikowane jako Barbury Castle, fort na wzgórzu z epoki żelaza w Wiltshire, niedaleko Swindon. Cynric być królewiątko Wessex przy ten czas.

568: Wibbandun

Pierwsza bitwa, którą Ceawlin stoczył jako król, jest datowana w Kronice na rok 568, kiedy to on i Cutha walczyli z Æthelberhtem, królem Kentu. Wpis mówi: „Tutaj Ceawlin i Cutha walczyli przeciwko Aethelberhtowi i zapędzili go do Kentu; i zabili dwóch ealdormanów, Oslafa i Cnebbę, na Wibbandun.” Lokalizacja „Wibbandun”, którą można przetłumaczyć jako „Góra Wibba”, nie została zidentyfikowana definitywnie; swego czasu uważano, że jest to Wimbledon, ale obecnie wiadomo, że jest to błędne.

David Cooper proponuje Wyboston, małą wioskę położoną 8 mil na północny wschód od Bedford, na zachodnim brzegu rzeki Great Ouse. Wibbandun jest często zapisywane jako Wibba”s Dun, co jest zbliżone fonetycznie do Wyboston. Dominacja Æthelberht”a, od Kent do Humber według Bedy, rozciągała się na te anglikańskie terytoria na południe od Wash. To właśnie ten region był zagrożony przez Ceawlina, który starał się ustanowić możliwą do obrony granicę na rzece Great Ouse w najbardziej wysuniętej na wschód części swojego terytorium. Ponadto, Cnebba, wymieniony jako zabity w tej bitwie, został powiązany z Knebworth, które leży 20 mil na południe od Wyboston. Pół mili na południe od Wyboston znajduje się wioska zwana Chawston. Pochodzenie nazwy miejscowości nie jest znane, ale może ona pochodzić od staroangielskiego Ceawston lub Ceawlinston. Porażka Æthelberht pod Wyboston zaszkodziłaby jego statusowi władcy i zmniejszyłaby jego wpływ na Anglików. Pomysł, że był on prowadzony lub „ścigany” do Kentu (w zależności od tego, które tłumaczenie anglosaskiej kroniki jest preferowane) nie powinien być traktowany dosłownie. Podobny frazeologizm często pojawia się w kronikach, gdy jeden król pokonuje drugiego. Porażka poniesiona w ramach ekspedycji mającej na celu pomoc angolskim klientom spowodowałaby, że Æthelberht wycofałby się do Kentu, by odzyskać siły.

Bitwa ta jest godna uwagi jako pierwszy odnotowany konflikt pomiędzy najeźdźcami: poprzednie bitwy odnotowane w kronice to starcia pomiędzy Anglosasami a rdzennymi Brytyjczykami.

Istnieje wiele przykładów wspólnego królowania w anglosaskiej historii, a to może być kolejny: nie jest jasne, jaki jest związek Cutha z Ceawlinem, ale z pewnością jest możliwe, że był on również królem. The annal for 577, poniżej, jest kolejnym możliwym przykładem.

571: Bedcanford

W annałach na rok 571 czytamy: „Tutaj Cuthwulf walczył przeciwko Brytyjczykom pod Bedcanford, i zdobył cztery osady: Limbury i Aylesbury, Benson i Eynsham; i w tym samym roku odszedł”. Związek Cuthwulfa z Ceawlinem jest nieznany, ale aliteracja wspólna dla anglosaskich rodzin królewskich sugeruje, że Cuthwulf może być częścią zachodniosaksońskiej linii królewskiej. Lokalizacja samej bitwy jest niezidentyfikowana. Sugerowano, że był to Bedford, ale to, co wiadomo o wczesnej historii nazw Bedford nie potwierdza tej tezy. Bitwa ta jest interesująca, ponieważ jest zaskakujące, że obszar tak daleko na wschodzie powinien być wciąż w rękach Brytyjczyków tak późno: istnieje wiele archeologicznych dowodów wczesnej obecności Sasów i Anglików w Midlands, a historycy zazwyczaj interpretują De Excidio Gildasa jako sugerujące, że Brytyjczycy stracili kontrolę nad tym obszarem w połowie VI wieku. Jednym z możliwych wyjaśnień jest to, że w tej księdze odnotowano ponowny podbój ziem, które zostały utracone przez Brytyjczyków podczas kampanii zakończonych bitwą pod Mons Badonicus.

577: Lower Severn

W annałach na rok 577 czytamy: „Tutaj Cuthwine i Ceawlin walczyli przeciwko Brytyjczykom, i zabili trzech królów, Coinmaila, Condidana i Farinmaila, w miejscu, które nazywa się Dyrham, i zajęli trzy miasta: Gloucester i Cirencester, i Bath”. Ten zapis to wszystko, co wiadomo o tych królach brytańskich; ich imiona są w archaicznej formie, co czyni bardzo prawdopodobnym, że ta kronika wywodzi się z dużo starszego źródła pisanego. Sama bitwa od dawna uważana jest za kluczowy moment w postępach Sasów, ponieważ docierając do Kanału Bristolskiego, Sasi zachodni odcięli Brytyjczyków na zachód od Severn od komunikacji lądowej z tymi na półwyspie na południe od Kanału. Wessex prawie na pewno stracił to terytorium na rzecz Pendy z Mercji w 628 r., kiedy to Kronika zapisała, że „Cynegils i Cwichelm walczyli z Pendą pod Cirencester, a następnie doszli do porozumienia.”

Jest możliwe, że kiedy Ceawlin i Cuthwine zajęli Bath, znaleźli rzymskie łaźnie, które nadal w pewnym stopniu funkcjonowały. Nennius, historyk z IX wieku, wspomina o „Gorącym Jeziorze” w krainie Hwicce, która znajdowała się wzdłuż rzeki Severn, i dodaje: „Jest ono otoczone murem z cegieł i kamieni, a mężczyźni mogą iść tam się wykąpać o każdej porze i każdy może mieć taką kąpiel, jaką lubi. Jeśli chce, to będzie to zimna kąpiel, a jeśli chce gorącej kąpieli, to będzie gorąca”. Beda opisuje gorące łaźnie również we wstępie geograficznym do Historii kościelnej w terminach bardzo podobnych do tych z Nenniusa.

Wansdyke, wczesnośredniowieczny obronny liniowy wał ziemny, biegnie z południa Bristolu do okolic Marlborough, Wiltshire, przechodząc niedaleko Bath. Prawdopodobnie został zbudowany w V lub VI wieku, być może przez Ceawlina.

584: Fethan leag

Ostatnie odnotowane zwycięstwo Ceawlina miało miejsce w 584 roku. Zapis brzmi: „Tutaj Ceawlin i Cutha walczyli przeciwko Brytyjczykom w miejscu, które nazywa się Fethan leag, a Cutha został zabity; Ceawlin wziął wiele miast i niezliczone łupy wojenne, a w gniewie zawrócił do swoich Tam jest las o nazwie „Fethelée” wspomniany w dwunastowiecznym dokumencie, który odnosi się do Stoke Lyne, w Oxfordshire, a teraz uważa się, że bitwa pod Fethan leag musiała być stoczona w tym obszarze.

Sformułowanie „w gniewie zawrócił do swoich” prawdopodobnie wskazuje, że kronika ta została zaczerpnięta z materiału sagi, podobnie jak chyba wszystkie kroniki wczesnego Wessexu. Zostało to również wykorzystane do argumentowania, że być może Ceawlin nie wygrał bitwy i że kronikarz zdecydował się nie rejestrować wyniku w pełni – król nie zwykle wraca do domu „w gniewie” po zajęciu „wielu miast i niezliczonych łupów wojennych”. Być może wraz z tą bitwą zakończyło się panowanie Ceawlina nad południowymi Brytyjczykami.

Około roku 731 Beda, północnumbryjski mnich i kronikarz, napisał dzieło zwane Historią kościelną narodu angielskiego (Ecclesiastical History of the English People). Dzieło to nie było przede wszystkim historią świecką, ale Beda podaje wiele informacji o historii Anglosasów, w tym listę siedmiu królów, którzy, jak twierdzi, posiadali „imperium” nad innymi królestwami na południe od Humber. Zwykłe tłumaczenie dla „imperium” to „władza”. Beda wymienia Ceawlina jako drugiego na liście, choć pisze „Caelin”, i dodaje, że był on „znany w mowie swoich własnych ludzi jako Ceaulin”. Beda wyjaśnia również, że Ceawlin nie był chrześcijaninem – Beda wspomina późniejszego króla, Æthelberht z Kentu, jako „pierwszego, który wszedł do królestwa niebieskiego”.

Anglo-Saxon Chronicle, we wpisie z roku 827, powtarza listę Bedy, dodaje Egberta z Wessex, a także wspomina, że byli oni znani jako „bretwalda”, czyli „Britain-ruler”. Znaczeniu tego słowa poświęcono wiele uwagi w nauce. Zostało ono opisane jako termin „z poezji encomiastic”, ale istnieją również dowody, że implikowało ono określoną rolę przywództwa wojskowego.

Beda twierdzi, że królowie ci mieli władzę „na południe od Humber”, ale zakres kontroli, przynajmniej w przypadku wcześniejszych bretwaldów, był prawdopodobnie mniejszy. W przypadku Ceawlina trudno jest dokładnie określić zakres kontroli, ale umieszczenie Ceawlina przez Bedy na liście królów, którzy sprawowali imperium, oraz lista bitew, które wygrał, wskazują na energicznego i skutecznego wodza, który z bazy w dolinie górnej Tamizy zdominował znaczną część okolicznych terenów i przez pewien czas sprawował władzę nad południowymi Brytyjczykami. Mimo militarnych sukcesów Ceawlina, nie zawsze udawało mu się utrzymać północne podboje: Mercja zajęła znaczną część doliny Tamizy, a północno-wschodnie miasta zdobyte w 571 r. znajdowały się na terytorium kontrolowanym później przez Kent i Mercję w różnych okresach.

Wyobrażenie Bedy o potędze tych władców również należy uznać za produkt jego ósmowiecznego punktu widzenia. Kiedy powstawała Historia kościelna, Æthelbald z Mercji dominował nad Anglikami na południe od Humber, a pogląd Bedy na wcześniejszych królów był bez wątpienia silnie zabarwiony ówczesnym stanem Anglii. W przypadku wcześniejszych bretwaldów, takich jak Ælle i Ceawlin, musi istnieć pewien element anachronizmu w opisie Bedy. Jest też możliwe, że Beda miał na myśli jedynie władzę nad anglosaskimi królestwami, a nie nad rodowitymi Brytyjczykami.

Ceawlin jest drugim królem na liście Bedy. Wszyscy kolejni bretwaldowie następowali po sobie mniej więcej po kolei, ale między pierwszym bretwaldą, Ælle z Sussex, a Ceawlinem jest długa przerwa, być może pięćdziesięcioletnia. Brak przerw między władztwami późniejszych bretwaldów został wykorzystany do przedstawienia argumentu za tym, że daty Ceawlina odpowiadają późniejszym zapisom w Kronice z rozsądną dokładnością. Zgodnie z tą analizą następny bretwalda, Æthelberht z Kentu, musiał być już dominującym królem, gdy papież Grzegorz Wielki napisał do niego w 601 roku, ponieważ Grzegorz nie pisałby do podkinga. Według kroniki Ceawlin pokonał Æthelberht w 568 roku. Daty Æthelberht”a są kwestią sporną, ale ostatni konsensus naukowy mówi, że jego panowanie zaczyna się nie wcześniej niż w 580 roku. Datę 568 r. dla bitwy pod Wibbandun uważa się za mało prawdopodobną ze względu na twierdzenie zawarte w różnych wersjach West Saxon Genealogical Regnal List, że panowanie Ceawlina trwało siedem lub siedemnaście lat. Jeśli bitwę tę umiejscawia się w okolicach roku 590, zanim Æthelberht stał się potężnym królem, wówczas późniejsze kroniki odnoszące się do klęski i śmierci Ceawlina mogą być dość bliskie prawidłowej daty. W każdym razie jest mało prawdopodobne, by bitwa z Æthelberhtem miała miejsce więcej niż kilka lat po obu stronach roku 590. Z drugiej strony, przerwa między Ælle i Ceawlinem została uznana za dowód na poparcie historii opowiedzianej przez Gildasa w De Excidio o pokoju trwającym pokolenie lub dłużej po zwycięstwie Brytów pod Mons Badonicus.

Æthelberht z Kentu zastępuje Ceawlina na liście bretwaldów, ale ich panowania mogą się nieco pokrywać: ostatnie oceny dają Ceawlinowi prawdopodobne panowanie w latach 581-588, a akcesję Æthelberhta umieszczają w pobliżu roku 589, ale analizy te nie są niczym więcej niż tylko naukowymi domysłami. Zaćmienie Ceawlina w 592 r., prawdopodobnie przez Ceola, mogło być okazją dla Æthelberhta, by zyskać na znaczeniu; Æthelberht najprawdopodobniej był dominującym królem anglosaskim do 597 r. Wzrost znaczenia Æthelberht”a mógł nastąpić wcześniej: kronika z 584 roku, nawet jeśli odnotowuje zwycięstwo, jest ostatnim zwycięstwem Ceawlin”a w Kronice, a okres po nim mógł być jednym z etapów wzrostu znaczenia Æthelberht”a i upadku Ceawlin”a.

Ceawlin stracił tron Wessexu w 592 roku. W annałach na ten rok czytamy, częściowo: „Tutaj była wielka rzeź w Woden”s Barrow, a Ceawlin został wypędzony”. Woden”s Barrow to tumulus, obecnie nazywany Adam”s Grave, w Alton Priors, Wiltshire. Nie podano żadnych szczegółów dotyczących jego przeciwnika. Średniowieczny kronikarz William z Malmesbury, piszący około 1120 roku, mówi, że byli to „Anglowie i Brytyjczycy spiskujący razem”. Alternatywnie, mógł to być Ceol, który miał być kolejnym królem Wessex, rządzącym przez sześć lat według West Saxon Genealogical Regnal List. Według Anglo-Saxon Chronicle, Ceawlin zmarł w następnym roku. W odpowiednim fragmencie kroniki czytamy: „Tutaj Ceawlin, Cwichelm i Crida zginęli”. Nic więcej nie wiadomo o Cwichelmie i Cridzie, choć mogli być członkami królewskiego domu Wessex – ich imiona pasują do aliteracyjnego wzorca powszechnego dla ówczesnych domów królewskich.

Zgodnie z Listą Regnalną Ceol był synem Cuthy, która była synem Cynryka, a Ceolwulf, jego brat, panował siedemnaście lat po nim. Możliwe, że po śmierci Ceawlina nastąpiło pewne rozdrobnienie kontroli wśród zachodnich Sasów: Ceol i Ceolwulf mogli mieć swoje siedziby w Wiltshire, w przeciwieństwie do doliny górnej Tamizy. Ten rozłam mógł również przyczynić się do tego, że Æthelberht był w stanie zdobyć dominację w południowej Anglii. Zachodni Sasi pozostali jednak wpływowi pod względem militarnym: Kronika i Beda odnotowują ciągłe działania wojenne przeciwko Essex i Sussex w ciągu dwudziestu lub trzydziestu lat od śmierci Ceawlina.

Źródła pierwotne

Źródła wtórne

Źródła

  1. Ceawlin of Wessex
  2. Ceawlin z Wesseksu
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.