Nandovci

Souhrn

Dynastie Nanda vládla v severní části indického subkontinentu ve 4. století př. n. l. a pravděpodobně i v 5. století př. n. l. Nandové svrhli dynastii Šajšunga v oblasti Magadha ve východní Indii a rozšířili svou říši na větší část severní Indie. Starověké prameny se značně liší, pokud jde o jména nandských králů a délku jejich vlády, ale na základě buddhistické tradice zaznamenané v Mahávamse se zdá, že vládli v období přibližně 345-322 př. n. l., i když některé teorie datují počátek jejich vlády do 5. století př. n. l.

Moderní historikové obecně označují vládce Gangaridai a Prasii, o němž se zmiňují starověké řecko-římské zprávy, za nandského krále. Kronikáři Alexandra Velikého, který v letech 327-325 př. n. l. vpadl do severozápadní Indie, charakterizují tohoto krále jako vojensky silného a prosperujícího vládce. Vyhlídka na válku proti tomuto králi vedla ke vzpouře Alexandrových vojáků, kteří se museli z Indie stáhnout, aniž by proti němu vedli válku.

Nandové navázali na úspěchy svých předchůdců Harjanky a Šajšunágy a zavedli centralizovanější správu. Starověké prameny jim připisují nahromadění velkého bohatství, které bylo pravděpodobně důsledkem zavedení nové měny a daňového systému. Starověké texty také naznačují, že Nandové byli mezi svými poddanými neoblíbení kvůli svému nízkému postavení při narození, nadměrnému zdanění a celkově špatnému chování. Posledního nandského krále svrhl Čandragupta Maurja, zakladatel Maurjovy říše, a jeho mentor Čanakja.

Indická i řecko-římská tradice charakterizuje zakladatele dynastie jako člověka nízkého původu. Podle řeckého historika Diodora (1. století př. n. l.) řekl Porus Alexandrovi, že současný nandský král byl považován za syna holiče. Římský historik Curtius (1. stol. př. n. l.) dodává, že podle Poruse se tento holič stal díky svému atraktivnímu vzhledu milencem bývalé královny, zákeřně zavraždil tehdejšího krále, uzurpoval si nejvyšší moc tím, že předstíral, že je opatrovníkem tehdejších knížat, a později knížata zabil.

Džinistická tradice, jak je zaznamenána v Avašjaka sútře a Parišta-parvánu, potvrzuje řecko-římské zprávy a uvádí, že první král Nanda byl synem holiče. Podle textu Parishishta-parvan z 12. století byla matka prvního krále Nandy kurtizána. V textu se však také uvádí, že dcera posledního nandského krále se provdala za Čandraguptu, protože bylo zvykem, že si kšatrijské dívky vybíraly své manžely; z toho vyplývá, že nandský král se prohlašoval za kšatrije, tedy příslušníka třídy válečníků.

Purány jmenují zakladatele dynastie jako Mahapadmu a tvrdí, že byl synem krále Šaišunagy Mahanandina. Nicméně i tyto texty naznačují nízký původ Nandů, když uvádějí, že Mahápadmova matka patřila k šúdrám, nejnižší z varn.

Vzhledem k tomu, že tvrzení o holičském původu zakladatele dynastie je doloženo dvěma různými tradicemi – řecko-římskou a džinistickou, zdá se být spolehlivější než puránské tvrzení o původu Šajšunágy.

Buddhistická tradice nazývá Nandy „neznámého původu“ (annata-kula). Podle Mahavamsy byl zakladatelem dynastie Ugrasena, který byl původně „mužem z pohraničí“: padl do rukou bandy lupičů a později se stal jejich vůdcem. Později vytlačil syny krále Šajšunagy Kalašóky (neboli Kakavarny).

K. N. Panikkar navrhl, že Nandové byli jedinými kšatrijci v Indii „v době Maurjovců“, a M. N. Šrinivas navrhl, že „ostatní kšatrijské kasty vznikly procesem kastovní mobility z řad nižších kast“:  177

Starověké prameny nejsou příliš jednotné, pokud jde o celkovou délku vlády Nandů nebo jejich panovnické období. Například Matsja Purána přisuzuje jen vládě prvního nandského krále 88 let, zatímco některé rukopisy Vaju Purány uvádějí celkovou dobu vlády Nandů 40 let. Buddhistický učenec Taranatha ze 16. století přisuzuje Nandům 29 let.

Je obtížné určit přesné datum vzniku dynastie Nanda a dalších raných dynastií Magadhy. Historikové Irfan Habib a Vivekanand Jha datují vládu Nandů do let 344-322 př. n. l. a opírají se o srílanskou buddhistickou tradici, která uvádí, že Nandové vládli 22 let. Historik Upinder Singh datuje vládu Nandů od roku 364

Podle jiné teorie, založené na astronomických výpočtech, nastoupil první nandský král na trůn v roce 424 př. n. l. Zastánci této teorie také interpretují nápis Hathigumpha tak, že „Nandarádža“ (král Nanda) vzkvétal v roce 103 Mahávírovy éry, tedy v roce 424 př. n. l.

Džinistický spisovatel ze 14. století Merutunga ve svém díle Vičara-šreni uvádí, že král Čandra Pradjota z Avanti zemřel ve stejnou noc jako džinistický vůdce Mahávíra. Po něm nastoupil jeho syn Palaka, který vládl 60 let. Poté se v Pataliputře dostali k moci Nandové a zmocnili se hlavního města Avanti Udždžajini. Vláda Nandů, která zahrnovala vládu devíti králů, trvala 155 let, poté se k moci dostali Maurjovci. Podle švetambarské džainistické tradice Mahávíra zemřel v roce 527 př. n. l., což by znamenalo, že vláda Nandů – podle Merutungových spisů – trvala od roku 467 př. n. l. do roku 312 př. n. l. Podle historika R. C. Majumdara sice nelze všechny chronologické údaje uvedené Merutungou přijmout bez podpůrných důkazů, ale nelze je odmítnout jako zcela nespolehlivé, pokud nejsou vyvráceny spolehlivějšími zdroji.

Buddhistické, džainistické a puránské tradice uvádějí, že existovalo 9 nandských králů, ale jejich jména se v pramenech značně liší.

Podle řecko-římských zpráv trvala vláda Nandů dvě generace. Například římský historik Curtius (1. století n. l.) uvádí, že zakladatelem dynastie byl holič, který se stal králem, a že jeho syn byl posledním králem dynastie, kterého svrhl Čandragupta. V řeckých zprávách je uveden pouze jeden nandský král – Grammes nebo Xandrames – který byl současníkem Alexandra. „Agrammes“ může být řeckým přepisem sanskrtského slova „Augrasainya“ (doslova „syn nebo potomek Ugraseny“, přičemž Ugrasena je podle buddhistické tradice jméno zakladatele dynastie).

Purány, sestavené v Indii asi ve 4. století n. l. (ale pravděpodobně založené na dřívějších zdrojích), také uvádějí, že Nandové vládli po dvě generace. Podle puránské tradice byl zakladatelem dynastie Mahapadma: Matsja Purána mu přisuzuje neuvěřitelně dlouhou vládu 88 let, zatímco Vaju Purána uvádí délku jeho vlády pouze 28 let. Purány dále uvádějí, že Mahapadmových 8 synů po něm vládlo v posloupnosti celkem 12 let, ale jmenují pouze jednoho z těchto synů: Sukalpa. Písmo Vaju Purány ho jmenuje jako „Sahalju“, což zřejmě odpovídá „Sahalinovi“ uvedenému v buddhistickém textu Divjávadana. Dhundirádža, komentátor Višnu Purány, jmenuje jednoho z nandských králů jako Sarvatha-siddhi a uvádí, že jeho synem byl Maurja, jehož synem byl Čandragupta Maurja. Samotné Purány však o žádném vztahu mezi dynastiemi Nanda a Maurja nehovoří.

Podle srílanského buddhistického textu Mahavamsa, napsaného v jazyce páli, existovalo 9 nandských králů – byli to bratři, kteří vládli postupně celkem 22 let.

Hlavní město Nandů se nacházelo v Pataliputře (poblíž dnešní Patny) v oblasti Magadha ve východní Indii. Potvrzují to buddhistické a džinistické tradice i sanskrtská hra Mudrarakšasa. Purány také spojují Nandu s dynastií Šajšunga, která vládla v oblasti Magadha. Řecké zprávy uvádějí, že Agrammes (identifikovaný jako nandský král) byl vládcem Gangaridai (údolí Gangy) a Prasii (pravděpodobně přepis sanskrtského slova prachyas, doslova „východní“). Podle pozdějšího spisovatele Megasthena (asi 300 př. n. l.) se Pataliputra (řecky Palibothra) nacházela v zemi Prasii, což dále potvrzuje, že Pataliputra byla hlavním městem Nandů.

Zdá se, že nandská říše sahala od dnešního Paňdžábu na západě až po Odišu na východě. Analýza různých historických pramenů – včetně starořeckých zpráv, purán a nápisu Hathigumpha – naznačuje, že Nandové ovládali východní Indii, údolí Gangy a přinejmenším část Kalingy. Je také velmi pravděpodobné, že ovládali oblast Avanti ve střední Indii, což umožnilo jejich nástupci Čandraguptovi Maurjovi dobýt dnešní západní Indii Gudžarát. Podle džinistické tradice si nandský ministr podmanil celou zemi až po pobřežní oblasti.

Purány uvádějí, že nandský král Mahapadma zničil kšatrijce a získal nespornou vládu. Mezi Kšatrijy, které údajně vyhladil, patří Maithalové, Kašejové, Ikshvakové, Pančalové, Šurasenové, Kurové, Haihájové, Vitihotrové, Kalingové a Ašmakové.

Amaravathský poklad mincí s puncovní značkou odhalil kromě jiných magadhských dynastií, včetně Maurjovců, i mince císařského standardu z doby Nandů, ale není jisté, kdy byla tato oblast připojena k magadhským vládcům.

Některé nápisy ze země Kuntala (Severní Mysore) naznačují, že ji ovládali také Nandové, kteří zahrnovali část dnešní Karnátaky v jižní Indii. Tyto nápisy jsou však poměrně pozdní (cca 1200 n. l.), a proto je v tomto kontextu nelze považovat za spolehlivé. Říše Magadha zahrnovala části jižní Indie za vlády Maurjovců – nástupců Nandů -, ale neexistuje uspokojivé vysvětlení, jak se dostali k ovládání této oblasti. Například nápis objevený v Bandanikke uvádí:

zemi Kuntala (která zahrnovala severozápadní část Mysore a jižní část Bombajského prezidia) vládli králové Nava-Nanda, Gupta-kula, Mauryya; pak ji ovládli Rattové: po nich Čalukyové; pak rod Kalachuryya; a po nich (Hoysala) Ballalové.

Alexandr Veliký vpadl do severozápadní Indie v době Agrammese nebo Xandramese, kterého moderní historikové obvykle označují za posledního nandského krále – Dhana Nandu. V létě roku 326 př. n. l. dosáhlo Alexandrovo vojsko řeky Beas (řecky Hyfasis), za níž se nacházelo území Nandů.

Podle Curtia se Alexandr dozvěděl, že Agrames má 200 000 pěšáků, 20 000 jezdců, 3000 slonů a 2000 čtyřspřeží. Diodór uvádí počet slonů 4 000. Plútarchos tyto počty výrazně nadsazuje, s výjimkou pěchoty: podle něj nandské síly zahrnovaly 200 000 pěšáků; 80 000 jezdců; 6 000 slonů a 8 000 vozů. Je možné, že počty hlášené Alexandrovi byly nadsazené místním indickým obyvatelstvem, které mělo motivaci útočníky uvést v omyl.

Nandská armáda neměla příležitost čelit Alexandrovi, jehož vojáci se vzbouřili u řeky Beas a odmítli pokračovat dále na východ. Alexandrovi vojáci začali poprvé agitovat za návrat do své vlasti u Hekatompylosu v roce 330 př. n. l. a tvrdý odpor, na který v následujících letech v severozápadní Indii narazili, je demoralizoval. Tváří v tvář vyhlídce, že budou čelit silné nandské armádě, se vzbouřili a donutili Alexandra, aby se z Indie stáhl.

O správě Nandy se dnes dochovalo jen málo informací. Purány popisují nandského krále jako ekarata („jediného vládce“), což naznačuje, že nandská říše byla spíše integrovanou monarchií než skupinou prakticky nezávislých feudálních států. Řecké zprávy však naznačují existenci spíše federativního systému správy. Arrian se například zmiňuje o tom, že zemi za řekou Beas vládla „aristokracie, která vykonávala svou moc spravedlivě a umírněně“. Řecké zprávy zmiňují Gangaridy a Prasii odděleně, i když naznačují, že jim vládl společný panovník. Historik H. C. Raychaudhuri vyslovuje teorii, že Nandové drželi centralizovanou kontrolu nad svým jádrovým územím v dnešním Biháru a Uttarpradéši, ale v pohraničních částech své říše ponechávali značnou autonomii. Naznačují to buddhistické legendy, které uvádějí, že Čandragupta nedokázal Nandy porazit, když zaútočil na jejich hlavní město, ale byl proti nim úspěšný, když postupně dobýval pohraniční oblasti jejich říše.

Zdá se, že nandští králové posílili království Magadha, kterému vládli jejich předchůdci Harjanka a Šajšunga, a vytvořili tak první velkou říši severní Indie. Historici předkládají různé teorie, které vysvětlují politický úspěch těchto magadhských dynastií. Pataliputra, hlavní město Magadhy, bylo přirozeně chráněno díky své poloze na soutoku řek Gangy a Sonu. Ganga a její přítoky spojovaly království s důležitými obchodními cestami. Mělo úrodnou půdu a přístup ke dřevu a slonům z přilehlých oblastí. Někteří historici se domnívají, že Magadha byla relativně svobodná od bráhmanské ortodoxie, což mohlo hrát roli v jejím politickém úspěchu; je však obtížné posoudit pravdivost tohoto tvrzení. D. D. Kosambi vyslovil teorii, že hlavní roli v imperiální expanzi Magadhy hrál její monopol na doly železné rudy, ale historik Upinder Singh tuto teorii zpochybnil a poukázal na to, že Magadha monopol na tyto doly neměla a těžba železa v historické oblasti Magadhy začala mnohem později. Singh však poznamenává, že přilehlá náhorní plošina Čota Nágpur byla bohatá na mnoho nerostů a dalších surovin a přístup k nim by byl pro Magadhu výhodou.

Ministři a učenci

Podle džainistické tradice byl Kalpaka ministrem prvního krále Nandy. Ministrem se stal neochotně, ale po nástupu do úřadu krále povzbuzoval k agresivní expanzivní politice. Džainistické texty naznačují, že ministerské úřady v říši Nanda byly dědičné. Například po smrti Šakataly, ministra posledního nandského krále, byla jeho funkce nabídnuta jeho synovi Sthulabhadrovi; když Sthulabhadra nabídku odmítl, byl ministrem jmenován Šakatalův druhý syn Šríjaka.

Tradice Brihatkatha tvrdí, že za vlády Nandy se město Pataliputra stalo nejen sídlem bohyně hmotné prosperity (Lakšmí), ale také bohyně vzdělanosti (Sarasvatí). Podle této tradice žili v období vlády Nandy významní gramatikové jako Varša, Upavarša, Panini, Katjájana, Váruči a Vjádí. Ačkoli je většina tohoto vyprávění nespolehlivým folklórem, je pravděpodobné, že někteří z gramatiků, kteří předcházeli Pataňdžaliho, žili v období Nanda.

Bohatství

O velkém bohatství Nandů se zmiňuje několik historických pramenů. Podle Mahavamsy byl poslední nandský král bohatý a nashromáždil majetek v hodnotě 80 kotis (800 milionů). Tyto poklady zakopal do koryta řeky Gangy. Další bohatství získal vybíráním daní z nejrůznějších předmětů včetně kůží, gumy, stromů a kamenů.

Verš tamilského básníka Mamulanara se zmiňuje o „nevýslovném bohatství Nandů“, které „později smetly a zatopily záplavy Gangy“. Jiný výklad tohoto verše uvádí, že toto bohatství bylo ukryto ve vodách Gangy. Čínský cestovatel Xuanzang ze 7. století se zmiňuje o „pěti pokladech krále Nandy, sedmi vzácných látkách“.

Řecký spisovatel Xenofón ve své Kyropaedii (4. století př. n. l.) uvádí, že indický král byl velmi bohatý a usiloval o to, aby rozhodoval spory mezi západoasijskými královstvími. Ačkoli Xenofónova kniha popisuje události 6. století př. n. l. (období Kýra Velikého), historik H. C. Raychaudhuri spekuluje, že spisovatelův obraz indického krále může vycházet ze současného krále Nandy.

Kašika, komentář k Paniniho gramatice, zmiňuje Nandopakramani manani – měřítko, které zavedli Nandové. Může to být narážka na jejich zavedení nového měnového systému a ražených mincí, které mohly být příčinou velké části jejich bohatství. Sbírka mincí nalezená na místě starověké Pataliputry pravděpodobně patří do období Nandů.

Obyvatelé říše Nanda byli vyznavači hinduismu, buddhismu a džinismu. Zdá se, že Nandové a Maurjovci podporovali náboženství pocházející z oblasti Velké Magadhy, konkrétně džinismus, adživikismus a buddhismus. Vládci říše se však nikdy nezabývali konverzí svých poddaných na jiná náboženství a neexistují žádné důkazy o tom, že by tito vládci diskriminovali některé ze soudobých náboženství.

V přednándovském období podporovalo védský bráhmanismus několik menších králů, kteří zaštiťovali bráhmanské kněze. Upadající moc těchto králů za centralizovanější vlády Nandy a Maurjů zřejmě připravila bráhmíny o jejich patrony, což vedlo k postupnému úpadku tradiční védské společnosti.

Džainistická tradice naznačuje, že několik nandských ministrů se přiklonilo k džinismu. Když Šakatala, ministr posledního nandského krále, zemřel, jeho syn Sthulabhadra odmítl zdědit otcův úřad a místo toho se stal džinistickým mnichem. Sthulabhadrův bratr Šríjaka funkci přijal.

Pataliputra Voussoir Arch

Žulový kamenný fragment oblouku objevený K. P. Jayaswalem z Kumhraru v Pataliputře byl analyzován jako fragment klínového kamene trojbokého oblouku brány z období před Maurya-Nanda s kamenickými značkami tří archaických brahmi písmen, které na něm byly pravděpodobně napsány a zdobily Toranu. Klínovitý kámen s odsazením má na dvou stranách maurjovské leštění a byl zavěšen vertikálně.

Podle K. P. Jayaswala je doba Nandy zmiňována ve třech pramenech. Kharavelův nápis Hathigumpha se zmiňuje o tom, že Nandarádža v období Nandy postavil kanál 103 rok. Podle Al beruniho Sriharša éra se používala v oblastech Kannauj a Mathura a mezi sriharša érou a Vikramovou érou byl rozdíl 400 let, což by znamenalo 458 let př. n. l., jejichž atributy se shodovaly s králi Nandy. Podle nápisu Yedarava čalukjského krále Vikramaditya VI z 12. století byla éra Nanda spolu s érou vikram a érou Shaka rozsahem, který byl zrušen ve prospěch nové éry Čalukjů, ale jiní učenci se domnívají, že důkazy jsou příliš skrovné na to, aby bylo možné učinit cokoli jednoznačného.

Všechny historické zprávy se shodují, že poslední nandský král byl mezi svými poddanými neoblíbený. Podle Diodora řekl Porus Alexandrovi, že současný nandský král byl muž „bezcenného charakteru“ a poddaní si ho nevážili, protože ho považovali za člověka nízkého původu. Curtius také uvádí, že podle Poria byl nandský král svými poddanými opovrhován. Podle Plútarcha, který tvrdí, že Androkottos (identifikovaný jako Čandragupta) se setkal s Alexandrem, Androkottos později prohlásil, že Alexandr mohl snadno dobýt území Nandů (Gangaridai a Prasii), protože nandský král byl svými poddanými nenáviděn a opovrhován, protože byl špatný a nízkého původu. Šrílanská buddhistická tradice obviňuje Nandy z chamtivosti a z toho, že uvalovali utlačovatelské daně. Indické purány označují Nandy za adharmika, což znamená, že nedodržovali normy dharmy neboli spravedlivého jednání.

Dynastii Nanda svrhl Čandragupta Maurja, kterého podporoval jeho mentor (a pozdější ministr) Čanakja. Některé zprávy uvádějí Čandraguptu jako člena rodu Nanda. Například autoři z 11. století Kšémendra a Somadéva popisují Čandraguptu jako „syna pravého Nandy“ (purva-Nanda-suta). Dhundirádža ve svém komentáři k Višnu Puráně jmenuje Čandraguptova otce jako Maurju; Maurju popisuje jako syna nandského krále Sarvatha-siddhiho a dcery lovce jménem Mura.

Buddhistický text Milinda Panha zmiňuje válku mezi nandským generálem Bhaddasalou (sanskrtsky Bhadrashala) a Čandraguptou. Podle textu došlo v této válce k porážce 10 000 slonů, 100 000 koní, 5 000 vozatajů a miliardy pěšáků. I když je to zřejmě přehnané, naznačuje to, že svržení dynastie Nanda bylo násilnou záležitostí.

Bibliografie

Zdroje

  1. Nanda Empire
  2. Nandovci
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.